A A A

Wybór kierunku kształcenia to w dużej mierze określenie swojej zawodowej przyszłości. Podjęta decyzja wpływa nie tylko na możliwości związane z zawodem i stanowiskiem, na którym będzie się pracowało, ale także na poziom szans na znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia. Oznacza to, że decyzja ta powinna być dobrze przemyślana i oparta na rzetelnych informacjach na temat sytuacji zawodowej osób, które ukończyły różne typy szkół i profile/kierunki kształcenia. Zdobycie wiedzy na temat losów absolwentów możliwe jest dzięki zapoznaniu się z publikacjami Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie. Znajdują się tam m.in. statystyki dotyczące bezrobocia absolwentów,, ścieżki karier prezentujące dobre praktyki radzenia sobie z wymaganiami rynku pracy, pochodzące od absolwentów informacje na temat: szans znalezienia pracy w zawodzie wyuczonym, kluczowych kompetencji niezbędnych do znalezienia pracy oraz największych barier w wejściu na rynek pracy itp.

 

"Ranking szkół wyższych według poziomu bezrobocia absolwentów (rok akademicki 2013/2014)"

W publikacji skupiono się na analizie problemu bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych województwa lubelskiego. Czytelnik znajdzie w niej zarówno ogólną charakterystykę bezrobocia wśród osób z wykształceniem wyższym, jak i szczegółowe informacje dotyczące skali tego zjawiska w odniesieniu do poszczególnych uczelni oraz kierunków studiów.

Pobierz raport

"Losy absolwentów szkół województwa lubelskiego. Raport z badań ilościowych wśród absolwentów szkół wyższych i jakościowych wśród absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i wyższych"

Publikacja prezentuje wyniki badania absolwentów szkół wyższych województwa lubelskiego, w którym w 2014 r. udział wzięło 1 550 respondentów. W raporcie znajdą Państwo analizę losów absolwentów 22 różnych grup kierunków kształcenia - dotyczy ona sytuacji zawodowej i edukacyjnej respondentów. Czytelnik może dowiedzieć się m.in.:

  • absolwenci jakich kierunków studiów najlepiej oceniają swoje szanse na znalezienie pracy,
  • czy po ukończeniu studiów konieczne jest dalsze podnoszenie kwalifikacji,
  • jakie kompetencje są niezbędne do znalezienia pracy czy założenia własnej działalności gospodarczej,
  • absolwenci których kierunków uważają, że gdyby mogli jeszcze raz wybrać swoją ścieżkę kariery to zmieniliby kierunek studiów,
  • z jakiego wsparcia badani korzystali w trakcie swojej kariery.

Dodatkowo w publikacji znajdą Państwo podsumowanie jakościowego badania absolwentów różnych typów szkół - w ramach tej części badawczej zrealizowano 30 pogłębionych wywiadów indywidualnych, w trakcie których rozmawiano z absolwentami o ich sytuacji zawodowej i edukacyjnej w dwa lata po ukończeniu określonego etapu edukacji.

Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Lubelskie Obserwatorium Rynku Pracy – kontynuacja”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżet państwa. Poddziałanie 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pobierz raport

"Losy absolwentów. Podsumowanie badań jakościowych (2012-2015)"

Publikacja stanowi podsumowanie jakościowego badania absolwentów, realizowanego nieprzerwanie w tej samej grupie osób przez okres 4 lat. Umożliwiło to śledzenie kariery edukacyjno-zawodowej absolwentów różnych typów szkół. Dzięki temu możliwe było śledzenie podejmowanych przez nich decyzji związanych z podnoszenie kwalifikacji i podejmowaniem aktywności zawodowej, ustalenie trudności z jakimi się spotykali w trakcie swojej kariery oraz identyfikacja dobrych praktyk radzenia sobie z wymaganiami rynku pracy. Raport wzbogacono także o przykładowe ścieżki 17 karier absolwentów uczestniczących w badaniu nieprzerwanie od 2012 roku. 

Odrębną część stanowi analiza wywiadu grupowego przeprowadzonego w gronie doradców zawodowych oraz osób wspierających aktywność osób młodych na rynku pracy. Tematem dyskusji było ustalenie mocnych stron absolwentów poszczególnych typów szkół.

Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Lubelskie Obserwatorium Rynku Pracy – kontynuacja”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżet państwa. Poddziałanie 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pobierz raport

"Losy absolwentów szkół województwa lubelskiego. Raport z badań ilościowych wśród absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i techników"

Raport stanowi podsumowanie badania absolwentów zasadniczych szkół zawodowych oraz techników. Było ono realizowane od października 2014 r. do kwietnia 2015 r. na próbie 1547 respondentów. Jego głównym celem była identyfikacja losów edukacyjno-zawodowych respondentów, którzy zdecydowali się na kształcenie zawodowe. W publikacji wyniki badania zaprezentowane są w podziale na grupy respondentów, którzy ukończyli ZSZ oraz technikum. Dzięki temu można uzyskać informacje w odniesieniu do obu typów szkół - dotyczą one m. in.:

  • rozwoju kompetencji dzięki danej szkole,
  • deficytowych elementów programów zajęć podczas kształcenia,
  • dalszego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji po ukończeniu szkoły,
  • odczuwanych barier związanych z wkroczeniem na rynek pracy,
  • kompetencji kluczowych w pracy.


Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Lubelskie Obserwatorium Rynku Pracy – kontynuacja”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżet państwa. Poddziałanie 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pobierz raport

"Losy absolwentów - kobiet pracujących, które ukończyły zasadnicze szkoły zawodowe"

Raport stanowi podsumowanie badania jakościowego (posłużono się indywidualnymi wywiadami pogłębionymi) przeprowadzanego z 90 respondentkami (badano wyłącznie kobiety), które w swojej historii ukończyły zasadniczą szkołę zawodową, zdały egzamin zawodowy i pracują (prowadzą działalność gospodarczą lub pracują w oparciu o umowę o pracę/zlecenia) na terenie województwa lubelskiego w zawodzie wynikającym z tego wykształcenia. Główne problemy badawcze dotyczą: dotychczasowej ścieżki kariery respondentek, roli efektów kształcenia zawodowego w karierze zawodowej, sposobu przejścia z systemu edukacji na rynek pracy, satysfakcji z przyjętej ścieżki kształcenia, diagnozy czynników sukcesu zawodowego, zakresów kształcenia podjętego po ukończeniu zasadniczej szkoły zawodowej, potrzeb szkoleniowych i informacyjnych, a także pożądanych działań zaradczych i perspektyw rozwoju branży.

Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu „Lubelskie Obserwatorium Rynku Pracy – kontynuacja”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżet państwa. Poddziałanie 6.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Pobierz raport

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.